Doe 't licht aan, idioot

Door HKLM_ op donderdag 27 december 2018 12:14 - Reacties (36)
Categorie: Algemeen, Views: 6.093

Het is maandag ochtend 08:00 uur. Het is guur weer en nog donker en ik vertrek met de auto naar mijn werk. Nog voor ik bij de auto ben heb ik de eerste fietser zonder verlichting al gespot. Het duur dan ook niet lang voordat de tweede de hoek om komt en dan zit ik nog niet eens in mijn auto. Ik draai de weg af en rij door de woonwijk richting de provinciale weg en tel binnen een straal van +- 2km 14 fietsers die hun verlichting niet op orde hebben. Fietser die actief moeten deelnemen aan het verkeer!

Het valt mij op dat het niet een bepaalde leeftijds groep is maar dit echt zeer verschillend is. Van moeders op de fiets met het kind achterop, Pubers, bejaarden, kinderen die naast hun ouders fietsen zonder verlichting. Waar ben je dan als ouder mee bezig?
67% van de Nederlanders heeft wel eens een onveilige verkeerssituatie meegemaakt door fietsers zonder licht. En de kans op een aanrijding neemt met 20 procent af bij juiste fietsverlichting. Goed idee dus, die fietslamp. Maar dan moet je hem wel áánzetten. (bron anwb)
Mensen neem je verantwoordelijkheid en check of je verlichting van je fiets of de fiets van je kind het doet! Iedereen wil toch dat hij/zij weer heel thuis komt?

Volgende: Add windows updates to install.wim 13-12 Add windows updates to install.wim

Reacties


Door Tweakers user mouzetc, donderdag 27 december 2018 13:52

Helemaal mee eensch! Als er nou eens een makkelijke, goedkope, niet te slopen, niet te jatten en niet snel leegzijnde oplossing komen zou het helpen. Als ik geen lampjes heb of dat ze voor de zoveelste keer weer leeg zijn (omdat een grapjas het leuk vind alle lampjes op t station aan te zetten of ikl t gewoon vergeet uit te zetten), fiets ik met de flash van mn telefoon. Ook dat is weer niet veilig. Lampjes op fietsen zijn gewoon k*t en mensen geven na een tijd proberen ook gewoon op volgens mij met het proberen. Wat is nou de ultieme oplossing?

Door Tweakers user cantate, donderdag 27 december 2018 13:58

We kunnen 1000 euro voor een iPhone betalen, maar 2 euro voor een wegwerpsetje lampjes of liever 35 voor een fatsoenlijke set verlichting vinden we te duur. Ja dat heeft ook te maken met vandalisme en gemak, maar voornamelijk vanwege het feit dat de risico's allemaal heel beperkt ogen. De automobilist lost het meestal op met een rem- of uitwijkactie en daarmee is alles weer koek en ei :)

Door Tweakers user Napsju, donderdag 27 december 2018 14:41

Als automobilist en gelegenheidsmotorrijder vind ik het gebrek aan richting geven door álle verkeersdeelnemers nog veel storender. Daar mag je van mij best je volgende blog over schrijven. Vooral Tesla en BMW rijders en fietsers hebben die slechte gewoonte. Zonder statistische onderbouwing, het valt wel op.

Door Tweakers user voz, donderdag 27 december 2018 16:20

De groep die vindt dat ze met een lampje willekeurig aan bijvoorbeeld de rugtas bungelend vinden dat ze voldoen aan het voeren van verlichting is bijna net zo erg... knalde laatst in het buitengebied nog bijna achterop een fietser: zwarte jas aan, zwarte muts, donkere fiets, geen reflector, totaal niet te zien. Toen ik ernaast reed zag ik toch een led-lampje bungelen aan de zijkant van de bagagedrager. Had net zo goed geen lampje aan kunnen hebben want die was dus echt niet te zien. Dus, niet alleen aandacht voor het voeren van verlichting, maar ook aandacht voor het zodanig voeren van verlichting dat je gezien wordt.

Door Tweakers user NielsTn, donderdag 27 december 2018 16:22

helemaal mee eens, lamp aan!
met de voorhanden zijnde oplossingen (zoals een naaf-dynamo, led verlichting) is verlichting voeren alleen maar makkelijker geworden (geen slippende dynamo, ruim voldoende lichtbeeld voor de fietser, en een helder LED licht aan de achterzijde). Ipv gedogen nu maar strak handhaven?

Door Tweakers user Dreeke fixed, donderdag 27 december 2018 16:40

Ben al tijden op zoek naar een setje zoals @mouzetc die omschrijft, en @cantate/@NielsTn blijkbaar al hebben.

Doe iedereen eens een plezier en post dat setje eens, of liever nog, post er een paar zodat we kunnen kiezen. Ze moeten op een bestaande fiets te monteren zijn zonder extra hardware, gereedschap heeft iedereen wel maar een draaibank niet :)

Waar ik me aan erger is de fietsverlichting die aan staan en omhoog gericht staat i.p.v. op het fietspad. De nieuwste lampen geven 6000 lumen ofzo, en dat is echt oog verblindend :(

Door Tweakers user HKLM_, donderdag 27 december 2018 16:44

Dreeke fixed schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:40:
Ben al tijden op zoek naar een setje zoals @mouzetc die omschrijft, en @cantate/@NielsTn blijkbaar al hebben.

Doe iedereen eens een plezier en post dat setje eens, of liever nog, post er een paar zodat we kunnen kiezen. Ze moeten op een bestaande fiets te monteren zijn zonder extra hardware, gereedschap heeft iedereen wel maar een draaibank niet :)

Waar ik me aan erger is de fietsverlichting die aan staan en omhoog gericht staat i.p.v. op het fietspad. De nieuwste lampen geven 6000 lumen ofzo, en dat is echt oog verblindend :(
zo iets?
https://www.mantel.com/le...3BlY1tdPTk4MDMjc3RhcnQxMA== edit: plattelandsomgeving is die niet voldoende zo te zien...

[Reactie gewijzigd op donderdag 27 december 2018 16:44]


Door Tweakers user BladeSlayer1000, donderdag 27 december 2018 18:03

Inderdaad, de fietsers zijn in het donker een gevaar.
Ook de wetgeving moet aangepast worden, en de bescherming van de fietser moet worden verwijderd als hij/zij zonder verlichting fietst.

Bij de action heb je voor 2,58 totaal een voorlamp en achterlamp en als noodoplossing gooi je voor 1,39 een compleet setje wat je tijdelijk kunt gebruiken als je batterijen leeg zijn of je verlichting eraf is gesloopt. Daarvoor ga je toch niet je leven in gevaar brengen..

Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 27 december 2018 20:39

mouzetc schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:52:
Helemaal mee eensch! Als er nou eens een makkelijke, goedkope, niet te slopen, niet te jatten en niet snel leegzijnde oplossing komen zou het helpen. Als ik geen lampjes heb of dat ze voor de zoveelste keer weer leeg zijn (omdat een grapjas het leuk vind alle lampjes op t station aan te zetten of ikl t gewoon vergeet uit te zetten), fiets ik met de flash van mn telefoon. Ook dat is weer niet veilig. Lampjes op fietsen zijn gewoon k*t en mensen geven na een tijd proberen ook gewoon op volgens mij met het proberen. Wat is nou de ultieme oplossing?
Even een vaste lamp scoren bij de Action voor drie euro?

Echt, woon al m'n hele leven in de stad, en niemand jat een lamp die je even vastschroeft.

Door Tweakers user bernardV, donderdag 27 december 2018 21:17

Ik herken het precies. Ik reed vanavond naar de supermarkt voor een paar vergeten boodschappen en uit een zijstraat kwamen een aantal mensen op de fiets die geen licht hadden, maar wel de voorrang nemen omdat ze van rechts komen. Het scheelde echt weinig of ik had een "rode bumper".

Door Tweakers user DannyvDalen, vrijdag 28 december 2018 07:20

Vroeger fietste ik zelf ook vaak zonder licht, wan het was zo zwaar trappen met die dynamo was mijn smoes.
Pas toen ik zelf een brommer kreeg en met 80km per uur ( weet ik,is ook te hard) acter op onverlichte fietsers kwam kreeg ik door hoe gevaarlijk het was.
Pas daarna had ik altijd goede verlichting op mijn fiets.

Je kunt nu eenmaal je hond makkelijker wat leren dan de meeste mensen.

Door Tweakers user evilution, vrijdag 28 december 2018 07:40

Dreeke fixed schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:40:
Ben al tijden op zoek naar een setje zoals @mouzetc die omschrijft, en @cantate/@NielsTn blijkbaar al hebben.

Doe iedereen eens een plezier en post dat setje eens, of liever nog, post er een paar zodat we kunnen kiezen. Ze moeten op een bestaande fiets te monteren zijn zonder extra hardware, gereedschap heeft iedereen wel maar een draaibank niet :)

Waar ik me aan erger is de fietsverlichting die aan staan en omhoog gericht staat i.p.v. op het fietspad. De nieuwste lampen geven 6000 lumen ofzo, en dat is echt oog verblindend :(
Beter zoeken:
https://www.bol.com/nl/p/...t-dynamo/9200000020917900

Door Tweakers user LopendeVogel, vrijdag 28 december 2018 09:12

NielsTn schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:22:
helemaal mee eens, lamp aan!
met de voorhanden zijnde oplossingen (zoals een naaf-dynamo, led verlichting) is verlichting voeren alleen maar makkelijker geworden (geen slippende dynamo, ruim voldoende lichtbeeld voor de fietser, en een helder LED licht aan de achterzijde). Ipv gedogen nu maar strak handhaven?
Hoezo gedogen? Ik weet nog dat ik als 13-14 jarige puber een boete kreeg voor het fietsen in schemerlicht. Ik vertrok met daglicht (geen verlichting op mijn toen der tijd fantastische downhill bike) vanuit het bos, het werd schemer 3-4 minuten voor thuiskomst en paf een boete.
Dan spreek ik over bijna 20 jaar geleden dat de politie keurig boetes uitdeelde hiervoor, is het nu niet meer verplicht dan om met de lampen aan te fietsen?

Niet dat de veiligheid ze iets boeide want ik mocht gewoon naar huis fietsen, maar goed :)

Door Tweakers user Webgnome, vrijdag 28 december 2018 10:04

Ach je kunt dit tegen een muur zeggen dat heeft waarschijnlijk veel meer effect. Ik verbaas mij er niet eens meer over en ben ook gestopt om mij er druk over te maken. Heb in het verleden wel eens een setje lampjes mee genomen tijdens mijn rondje sporten en die uitgedeeld. Heeft alleen bar weinig effect. Meeste mensen stoppen het in de binnenzak en doen er niks meer mee . En sommigen gooien het gewoon weg ( en worden boos als je ze aanspreekt op het feit dat ze iets wat ze gekregen hebben weg gooien).

Laat het noodlot maar eens zijn werk goed doen. Misschien dat het dan weer even verbeterd.

Door Tweakers user Drardollan, vrijdag 28 december 2018 10:49

Handhaven is het toverwoord, nu is de pakkans zo klein dat het totaal niet boeit. Terwijl het zo eenvoudig is, de jeugd heeft vaste routes om naar school te komen. Zet daar 3 dagen in de week een team agenten neer in de wintertijd die boetes uitschrijven.

Als je de jeugd van nu opvoedt met het idee dat het normaal is om licht aan te hebben, dan zullen ze dit later ook als vanzelfsprekend beschouwen en dit meenemen in de opvoeding van hun eigen kinderen.

Tevens ligt er een taak voor de fabrikanten. Steeds vaker zit het dynamo in de naaf verwerkt en is het excuus (wat niet waar is) dat een dynamo het fietsen zwaarder maakt al sowieso niet meer geldig. Plaats vervolgens lampen die aangaan als het donker is, dus zonder knopjes en gedoe. Dan kan je het ook niet meer vergeten / negeren als fietser.

Door Tweakers user 107mb, vrijdag 28 december 2018 11:19

mouzetc schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:52:
Helemaal mee eensch! Als er nou eens een makkelijke, goedkope, niet te slopen, niet te jatten en niet snel leegzijnde oplossing komen zou het helpen. Als ik geen lampjes heb of dat ze voor de zoveelste keer weer leeg zijn (omdat een grapjas het leuk vind alle lampjes op t station aan te zetten of ikl t gewoon vergeet uit te zetten), fiets ik met de flash van mn telefoon. Ook dat is weer niet veilig. Lampjes op fietsen zijn gewoon k*t en mensen geven na een tijd proberen ook gewoon op volgens mij met het proberen. Wat is nou de ultieme oplossing?
de lamlendigheid straalt van deze reactie af. Weet je wat k*t is? Een knuffel krijgen van een Volvo V70 met 50 km/u. En het is ook k*t voor de bestuurder, die met de schade opgezadeld wordt, dit waarschijnlijk niet van de verzekering uitgekeerd krijgt en het ergste, het schuldgevoel van de bestuurder...

dus zit niet te zeuren, koop een fatsoenlijke lamp met een dynamo, en je bent van al jouw bezwaren af.

Door Tweakers user michaelvink, vrijdag 28 december 2018 11:34

Is het niet gewoon een idee om inderdaad alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de fietser te leggen op het moment dat er een aanrijding plaatsvindt en deze geen verlichting voerde? Schade aan de auto betalen, psychische hulp voor de bestuurder er van en je eigen medische kosten betalen. Lijkt mij dat het dan niet al te lang gaat duren voor veel meer mensen met werkende, zichtbare verlichting op gaan fietsen.

Door Tweakers user michaelvink, vrijdag 28 december 2018 11:39

mouzetc schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:52:
Helemaal mee eensch! Als er nou eens een makkelijke, goedkope, niet te slopen, niet te jatten en niet snel leegzijnde oplossing komen zou het helpen. Als ik geen lampjes heb of dat ze voor de zoveelste keer weer leeg zijn (omdat een grapjas het leuk vind alle lampjes op t station aan te zetten of ikl t gewoon vergeet uit te zetten), fiets ik met de flash van mn telefoon. Ook dat is weer niet veilig. Lampjes op fietsen zijn gewoon k*t en mensen geven na een tijd proberen ook gewoon op volgens mij met het proberen. Wat is nou de ultieme oplossing?
Die goedkope batterijdingen zijn helemaal waardeloos, maar als je een normale knappe fiets koopt (dus niet een barrel van een tientje bij de junk om de hoek) lijkt het me dat er toch iets van een dynamo met geintegreerde verlichting op zit? Reguliere dynamo's op z'n minst, maar naafdynamo's zijn ook alweer flink wat jaartjes gemeengoed hoor. Die flash op je telefoon is leuk, maar nu rij je op een onverlichte weg zonder afgescheiden fietspad en ik kom met 50km/u met een SUV achterop. Wat heb ik dan aan die flash? Geen verlichting is niet op de fiets stappen, het is echt heel erg simpel hoor.

Door Tweakers user Aganim, vrijdag 28 december 2018 13:07

michaelvink schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:34:
Is het niet gewoon een idee om inderdaad alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de fietser te leggen op het moment dat er een aanrijding plaatsvindt en deze geen verlichting voerde?
Mijn onderbuik zegt hetzelfde. Sowieso ben ik wel een beetje klaar met de uitzonderingspositie van fietsers. Ga toch fietsen met die 'zwakke verkeersdeelnemers' flauwekul. Dan moet je je ook gedragen als zwakke verkeersdeelnemer, dus:

- Wachten voor rood
- Twee handen aan het stuur (en dus niet bellen/appen/muziek uitzoeken)
- Uitzondering op bovenstaande: je hand uitsteken als je afslaat
- Licht op je fiets op orde hebben

Ik snap echt niet waarom daar niet op wordt gehandhaafd, wel stoere praat vanuit de overheid dat het aantal verkeersslachtoffers naar 0 moet (ongetwijfeld door nóg strikter op automobilisten te letten), maar als je ziet wat een dierentuin het fietspad in een gemiddelde stad of op een schoolroute is.. |:(

Afgelopen week ook weer zo'n flapdrol die bellend door rood kwam zeilen bijna op de motorkap gehad, je zou bijna educatief gas bij willen geven. :Y)

Door Tweakers user Tokkes, vrijdag 28 december 2018 14:04

mouzetc schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:52:
Helemaal mee eensch! Als er nou eens een makkelijke, goedkope, niet te slopen, niet te jatten en niet snel leegzijnde oplossing komen zou het helpen. Als ik geen lampjes heb of dat ze voor de zoveelste keer weer leeg zijn (omdat een grapjas het leuk vind alle lampjes op t station aan te zetten of ikl t gewoon vergeet uit te zetten), fiets ik met de flash van mn telefoon. Ook dat is weer niet veilig. Lampjes op fietsen zijn gewoon k*t en mensen geven na een tijd proberen ook gewoon op volgens mij met het proberen. Wat is nou de ultieme oplossing?
Als de (voor)lichten van je wagen niet werken, merk je dat ook snel genoeg als je je garage uitrijdt.
Wat doe je dan? Toch het land doorkruisen zonder licht? Nee toch?

Waarom dan wel met de fiets op pad gaan?

Door Tweakers user Emphast, vrijdag 28 december 2018 14:40

Ik word net ambetant dat zoveel fietsers (voornamelijk elektrische fietsen) zo'n felle verlichting gebruiken waarmee ze recht in je gezicht schijnen. Al vaker echt weg moeten kijken van de weg omdat het zo verblindend is.

Een sterk licht mag zeker, maar richt het dan naar de grond.

Door Tweakers user Joey117, vrijdag 28 december 2018 16:13

De overheid zou het permanent voeren van verlichting verplicht moeten maken voor ALLE voertuigen die zich op de openbare weg mogen begeven. Dan wordt het handhaven ook makkelijker.

En dan geen rare constructies zoals met dagrijverlichting. Wel aan de voorkant, maar niet achter. Of 's avonds vergeten de verlichting aan te zetten, want ja ik zie toch licht uit mijn koplampen komen 8)7

Door Tweakers user macnerd, vrijdag 28 december 2018 16:25

michaelvink schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:34:
Is het niet gewoon een idee om inderdaad alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de fietser te leggen op het moment dat er een aanrijding plaatsvindt en deze geen verlichting voerde? Schade aan de auto betalen, psychische hulp voor de bestuurder er van en je eigen medische kosten betalen. Lijkt mij dat het dan niet al te lang gaat duren voor veel meer mensen met werkende, zichtbare verlichting op gaan fietsen.
Of je alle verantwoordelijkheid en kosten bij de fietser neer moet leggen weet ik niet, maar je hebt wel een punt.
Fietsers die zonder licht rijden, geen richting aangeven, bellen/appen, voorrang nemen (ook wanneer ze het niet hebben), en door hun eigen gedrag een ongeluk krijgen mogen ook een deel van de verantwoordelijkheid krijgen. Dus zelf de eigen schade betalen (fiets, eigen risico ziektekosten). Deelnemen aan het verkeer betekent verantwoordelijkheid nemen.

Door Tweakers user torretje2012, vrijdag 28 december 2018 17:20

Noem eens een breedstraler met genoeg lumen voor de voorkant? Mijn stock gemonteerde lamp is ondanks dat die alle amperes van de wereld uit een 36V accu mag trekken (met 36 naar 6v omvormer) alsnog 3x niets :)

Door Tweakers user 0siris, vrijdag 28 december 2018 18:12

vroegâh zaten er reflectors in de pedalen (oranje), aan de zijkant van je band (witte cirkels), achterop de fiets aan de bagagedrager (rood), en soms ook voorop (wit). Daarnaast zaten ze bij de cornflakes voor tussen de spaken. Dat zie ik eigenlijk helemaal nooit meer, is het verboden om je fiets wat te pimpen met reflectors? het zou de zichtbaarheid enorm vergroten, nog afgezien van dat een fatsoenlijk setje ledlampjes inderdaad hooguit een paar tientjes kost. Als ik zie hoe onzichtbaar sommige fietsers zijn, is dat echt niet te snappen.
Soms zie ik mensen fietsen met een hesje met reflectiestrepen, helemaal geweldig. Er is zoveel dat je kunt doen zonder dat je fiets zelf actief licht geeft!

Door Tweakers user RJC82, vrijdag 28 december 2018 18:19

Helemaal mee eens, zonder verlichting is het echt gevaarlijk. Als fietser moet je daar je best voor doen, gezien je zelf anders ook de pineut bent. Misschien dat te weinig mensen zich bewust zijn van de gevaren. Dus goede zichtbaarheid (minimale eis?), als het even kan ook van de zijkant.
Alhoewel de trend van kerstverlichting in de spaken etc. mij ook te ver gaat en zeker op gehandhaafd mag worden.
Jeroenneman schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:39:
[...]


Even een vaste lamp scoren bij de Action voor drie euro?

Echt, woon al m'n hele leven in de stad, en niemand jat een lamp die je even vastschroeft.
Dacht ik ook, maar op het station was mijn lamp toch mooi weg. Eraf geschroefd en kabel gesneden. Ik mocht zelf een manier verzinnen hoe ik mijn spatbord weer vast ging maken om naar huis te gaan. Dus niemand gaat al niet meer op.

Wat betreft de mensen die het zwakke verkeersdeelnemer gezeur vinden. Ga je eens inlezen en -leven in het waarom van die regel. Auto's zijn meer idioten waar het op verkeersinzicht aankomt mbt fietsers. Met rond de 10.000km per jaar op de fiets zou ik rijk zijn als ik €1,- zou krijgen per keer dat ik een ongeluk kan voorkomen met een niet oplettende automobilist (bellen, afslaan, dom inhalen, etc).

Door Tweakers user PcDealer, zaterdag 29 december 2018 03:16

Ze hebben niet hun telefoon in de hand?

Door Tweakers user redfox314, zaterdag 29 december 2018 10:56

RJC82 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:19:

Wat betreft de mensen die het zwakke verkeersdeelnemer gezeur vinden. Ga je eens inlezen en -leven in het waarom van die regel. Auto's zijn meer idioten waar het op verkeersinzicht aankomt mbt fietsers. Met rond de 10.000km per jaar op de fiets zou ik rijk zijn als ik €1,- zou krijgen per keer dat ik een ongeluk kan voorkomen met een niet oplettende automobilist (bellen, afslaan, dom inhalen, etc).
Ben je heel zeker dat je zelf in een groot deel van de gevallen geen significante bijdrage hebt geleverd aan het ontstaan van die situatie door bvb te fietsen waar je niet hoort, negeren van voorrangsregels, afsnijden van bochten, niet matigen van snelheid bij het naderen van kruispunten,... 90% van de bijna ongevallen die ik heb gehad vallen in die categorie. Die keer dat ik van mijn sokken ben gereden was dat door een andere fietser.

Ik erger me even blauw aan alle automobilisten met gevaarlijke gedragingen als aan fietsers. Ik zie wel veel meer fietsers die zich gevaarlijk gedragen (beginnende met zonder licht te rijden) dan automobilisten. Handhaving lijkt dus echt een probleem. Een nummerplaat voor fietsers zou mijns inziens al heel wat kunnen helpen om de handhaving te verbeteren. Een fietser moet nu immers staande gehouden worden om een boete te kunnen krijgen.

Door Tweakers user JoStad, zaterdag 29 december 2018 11:58

Naast dat ik het gewone lampje in de koplamp heb vervangen door een super LED, gebruik ik al 25 jaar een LED-achterlicht met een super-condensator. Het achterlicht blijft daardoor branden bij bv stilstaan op een kruising. Op de dynamo zit een grote plastic dop waardoor er nauwelijks invloed is op het trappen.
Om nog beter zichtbaar te zijn heb ik op diverse plaatsen reflectietape aangebracht. Waarom kan de fietsenbranche fietsen niet beter uitvoeren wat betreft de zichtbaarheid in het donker?

Door Tweakers user Skyrunner, zaterdag 29 december 2018 14:57

Vroegâh had je nog wel eens een "excuus" om de verlichting niet in orde te hebben. Dynamo's (hoogstaand stukje techniek), bedrading en moeilijk te bereiken gloeilampjes. Desondanks had ik mijn verlichting altijd in orde.

Vandaag de dag haal je in de 1 euro bak een lamp, batterij erin en gaan. Nooit geen gedonder meer met kapotte lampen, hooguit eens een batterij wisselen.

Ik snap het probleem dan ook niet, maar ben telkens bang er een te scheppen die zonder verlichting aan komt zetten.

Door Tweakers user torretje2012, zaterdag 29 december 2018 18:40

JoStad schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:58:
Naast dat ik het gewone lampje in de koplamp heb vervangen door een super LED, gebruik ik al 25 jaar een LED-achterlicht met een super-condensator. Het achterlicht blijft daardoor branden bij bv stilstaan op een kruising. Op de dynamo zit een grote plastic dop waardoor er nauwelijks invloed is op het trappen.
Om nog beter zichtbaar te zijn heb ik op diverse plaatsen reflectietape aangebracht. Waarom kan de fietsenbranche fietsen niet beter uitvoeren wat betreft de zichtbaarheid in het donker?
Super zo'n led, maar heeft die ook een specifieke naam? de opbrengst van mijn halogeentje is niet denderend :)

Door Tweakers user Pruimenvlaai, zaterdag 29 december 2018 22:09

Groot deel van het probleem is dat batterijen in fietslichtjes om de haverklap moeten worden vervangen, de meeste lichtjes totaal niet regenbestendig zijn en binnen een jaar al verroest kunnen zijn, en dat zelfs fietsen met naafdynamo problemen hebben, met corrosie van de draadjes naar de lichtjes.

Hierom ben ik nu bezig met de ontwikkeling van fietsverlichting met zonne-panelen, ontworpen om een leven lang mee te gaan. Lijkt je het tof om hier over mee te denken stuur dan een berichtje!

Door Tweakers user user121, zondag 30 december 2018 08:56

Vorig jaar heb ik zelf voorop een Spanninga Axendo60 en achterop Spanninga Duxo gemonteerd. Deze verlichting na, ruim een jaar gebruik, bevalt uitstekend. Veel licht en stevig.
https://www.fietsersbond....erlichting/koplampentest/
https://www.fietsersbond....e-achterlichtentest-2017/

Door Tweakers user baxxie, zondag 30 december 2018 09:41

Sinds vorig jaar heb ik fietslichtjes die altijd flikkeren, zonder batterijen of dynamo. Deze werken met magneetjes in de spaken die wrijvingsloos stroom opwekken in het lampje.

Erg fel zijn ze niet, maar met een extra paar magneetjes om ze meer te laten flikkeren zijn ze een ok basis verlichting om op te vallen.

Ideaal voor in de stad waar lampjes altijd gepikt worden.

www.reelight.com

Door Tweakers user Muiswieltje, maandag 31 december 2018 10:13

Op de basisschool van m'n zoon vindt eens per jaar een fietsencontrole plaats waarbij alle scholieren hun fiets kunnen laten controleren op diverse punten, waaronder verlichting. Ik help daarbij als ouder. Het is bedroevend om te zien in welke staat het grootste deel van die fietsen verkeert. Loszittende sturen, zadels, wielen, om over deugdelijke verlichting nog maar niet te spreken. Met een set steeksleutels in de aanslag dus al die fietsen langs, waarbij ANWB vaak lampjes sponsort om de fietsen van verlichting te voorzien. Wat mij betreft ben je als ouder verantwoordelijk voor een deugdelijke staat van de fiets van je kind (uiteraard draagt je kind afhankelijk van zijn/haar leeftijd zelf ook een bepaalde mate van verantwoordelijkheid.) Check zelf ook minstens eens per jaar hoe de fiets van je kind erbij staat!

Door Tweakers user kazz1980, maandag 31 december 2018 10:40

Jep. Héél herkenbaar.... In de auto heeft nagenoeg iedereen de verlichting op orde, maar op de fiets lijkt het soms eerder regel dan uitzondering om géén verlichting te voeren. En waarom? Zo'n los lampje kost een paar euro? Kan wel je leven redden.
baxxie schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:41:
Sinds vorig jaar heb ik fietslichtjes die altijd flikkeren, zonder batterijen of dynamo. Deze werken met magneetjes in de spaken die wrijvingsloos stroom opwekken in het lampje.

Erg fel zijn ze niet, maar met een extra paar magneetjes om ze meer te laten flikkeren zijn ze een ok basis verlichting om op te vallen.

Ideaal voor in de stad waar lampjes altijd gepikt worden.

www.reelight.com
Flikkerende lichtjes zijn niet toegestaan... Dus leuke techniek, maar zo lang het blijft flikkeren mag het dus niet....

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.